0

چگونگی روش شش مرحله ای NLP در راستای حل مسائل روزانه

چگونگی روش شش مرحله ای NLP بدون کمک مربی

چگونگی روش شش مرحله ای nlp ،برای انجام روش شش مرحله ای NLP تغییر چهارچوبهای ذهنی، روی مبل راحتی بنشینید و مراحل زیر را انجام دهید. اگر این قدمها را بردارید ممکن است نتیجه ی کامل بگیرید. حتی کسانی که روش را به نحو صحیح و کامل به کارنمی برند، نیز معمولا تا حدودی که بعضی مراحل آن را به طور کامل انجام داده باشند، از فواید آن بهره مند خواهند شد.اگر شخص آموزش دیده ای شما را در انجام این مراحل کمک کند، کار آسانتر می شود.

روش شش مرحله ای NLP چیست وکاربردش در حل مسائل زندگی فردی و اجتماعی

بعضی از مراحل این روش ممکن است در نظر شما کمی غیر عادی جلوه کند. در نظر خود ما هم در ابتدا چنین بود. غالبا به افراد می گوییم “اگر می بینید بعضی از این مراحل غیرعادی است، تنها دلیلش این است که این روش، ساده و سریع است.”

بدترین حالتش این است که نتیجه ای

به دست نیاید، اما اغلب افراد راههایی برای حل مشکلاتی که سالها آنها را ناراحت می کرده است، می یابند.

مرحله ی 1. رفتار و یا احساسی را که دارید و نمی خواهید داشته باشید، مشخص سازید.

ممکن است سیگار بکشید، پرخوری کنید، کارها را پشت گوش بیندازید، و یا گاهی احساس ضعف یا خشم کنید و یا دچار عوارض جسمانی شده باشید. به هر حال، حالت خاصی (مثلا حالت ایکس) را انتخاب کنید و سپس به آن بخش از وجود خود که حالت ایکس را پدید می آورد توجه کنید.

مرحله ی ۲- با آن بخش درونی مرتبط شوید. ابتدا به درون خود توجه کنید و از این که تا کنون به این بخش بی توجهی کرده اید، عذر بخواهید.

به او بگویید که می دانید آن بخش با ایجاد حالت ایکس، نیت مثبتی دارد، هرچند که شما از آن هدف مثبت اطلاع ندارید. اگر با این بخش ملایم و مهربان باشید ایجاد ارتباط آسانتر می شود.

اکنون چشمان خود را ببندید و در درون خود پرسشی را مطرح کنید. پرسش این است ” آیا آن بخش از وجود من که حالت ایکس را پدید می آورد، اکنون در سطح آگاه با من مرتبط می شود یا نه؟” پس از طرح این سؤال به آنچه که می بینید، می شنوید، یا حس می کنید، دقت کنید. این قسمت در نظر بعضیها کمی غیرعادی است. اما عیبی ندارد . صبر کنید و ببینید چه می شود. افراد، انواع و اقسام پیامها را از بخش ناآگاه دریافت می کنند. ممکن است تصویر شخصی را مشاهده کنید،

یا حیوانی به نظرتان برسد که سرش را تکان می دهد. ممکن است که رنگ یا شکل خاصی در نظرتان مجسم شود و یا این که صدایی را بشنوید. خیلیها سوزش یا خارشی را در ستون فقرات یا نقطه دیگری از بدن احساس می کنند و یا این که دست یا صورتشان گرم می شود، ضربان قلبشان بالا می رود، و نظایر اینها.

ممکن است پیام دریافتی با مشکل اصلی شما نوعی ارتباط داشته باشد. مثلا کسی که مشکلش عصبانیت است، فشاری در ناحیه شکم، و یا کمی افزایش ضربان احساس کند. بعضی از نشانه ها به قدری غیرعادی و عجیب هستند که فورا متوجه می شوید که بخش دیگر وجودتان در حال ارتباط گرفتن با شماست. گاهی هم این نشانه ها به صورت افکار و خیالهای معمولی است. پس از دریافت پیام، از آن بخش از وجودتان به خاطر ارتباط گرفتن تشکر کنید.

تغییر چهارچوبهای ذهنی، از طریق تماس با ناخودآگاه امکان پذیر است. لذا اگر نشانه ی تماس، چیزی باشد که با تلاش آگاهانه نتوان آن را پدید آورد، بسیار مهم است و نشان می دهد که سرخودتان کلاه نگذاشته اید. اگر آگاهانه سعی کنید آن نشانه را پدید آورید و نتوانید معلوم می شود که آن پیام، واقعی است و می توانید مرحله ی بعدی را انجام دهید. اگر توانستید آن علامت را آگاهانه پدید آورید،

برنامه ریزی عصبی کلامی یا ان ال پی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به بخش درونی خود بگویید ” به من پیامی بده که خودم نتوانم آن را پدید آورم، تا مطمئن شوم که تو می خواهی با من تماس بگیری.” و منتظر پاسخ باشید،حتی اگر به درستی متوجه آن نشوید.

هر چیزی که ببینید، بشنوید، یا احساس کنید، پاسخی است به سؤال شما که باید معنی آن را دریابید و بدانید که آن بخش، کی به شما جواب مثبت و کی پاسخ منفی می دهد.

به درون خود رجوع کنید و از بخش دیگر بپرسید ” برای این که بدانم منظورت دقیقا چیست، اگر پاسخت مثبت است و می خواهی با من تماس بگیری لطفا بر شدت نشانه بيفزا ( به لحاظ میزان روشنی، رنگ، شدت و تراکم صدا یا تصویر) و چنانچه پاسخت منفی است، از شدت نشانه کم کن (به لحاظ میزان روشنی رنگ، و غیره)”

معمولا شدت آن نشانه کم یا زیاد می شود که نوع تغییر، چندان مهم نیست. اگر بخش درونی بگوید «نه. من نمی خواهم رابطه برقرار کنم» این خودش نوعی برقراری رابطه است. معمولا پاسخ منفی به این معنی است که بخش درونی مایل نیست اطلاعات معینی را با شما در میان بگذارد و آن نیز مانعی ندارد، چون نیازی به آن اطلاعات نداریم.

مرحله ی ۳: حساب رفتار را از نیتهای مثبت جدا کنید.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که میان رفتار یا واکنش آن بخش، با نیتها و یا هدفهای مثبت تمایز قائل شویم. یادمان باشد که فرض را بر این گذاشتیم که هرچند بخش دیگر کارهایی می کند که آنها را نمی پسندیم، ولی این کارها را در جهت هدف مثبت و مهمی انجام می دهد.

به دورن خود رجوع کنید و بپرسید ” آیا می خواهی به من بگویی که با ایجاد حالت ایکس چه هدف مثبتی را برای من در نظر داری؟” و بخش درونی با همان شیوه ای که در مرحله ی دوم به او آموخته اید، پاسخ خواهد داد.

اگر پاسخ مثبت باشد از او تشکر کنید و بخواهید که توضیح دهد. اگر پاسخ منفی است باز هم تشکر کنید و بگویید که شما فرض را براین می گذارید که نیت او مثبت است، ولی بهتر است فعلا از آن اطلاع نداشته باشید. حتی اگر آگاهانه ندانید که آن نیت مثبت چیست، باز هم می توانید به مرحله ی ۴ بروید.

نکته ی حائز اهمیت این است که هرگز در این مورد حدس نزنید و پیشاپیش در مورد پاسخ رأی صادر نکنید. در شیوه ی تغییر چهارچوبهای ذهنی راههایی برای کشف این موضوع در نظر گرفته شده است. اگر بخش درونی پاسخی می دهد که روشن نیست، سعی کنید با شیوه ی بله یا خیر که توضیح داده شد، آن را روشن کنید.

مثلا می توانید بگویید «فكر می کنم هدف مثبت تو این است که به من کمک کنی تا موفق شوم. لطفا اگر نظر من درست یا نادرست است، به صورت بله یا خیر به من پاسخ بده.» پاسخی که هر شخص می گیرد با پاسخ فردی دیگر ممکن است به طور کلی متفاوت باشد.

تاکنون آن بخش دیگر را بخشی می نامیدیم که حالت ایکس را در شما پدید می آورد. اکنون آن را بخشی می نامیم که هدف مثبتی دارد و آن ایجاد حالت «ایگرگ» است.

 

برای اشنایی با تجربیات دانش پذیران دوره های ان ال پی، در کانون ان ال پی اصفهان

مرحله ی ۴: رفتارها و واکنشهای تازه را پیدا کنید. به درون خود توجه کنید و از بخش دیگر بخواهید تا به صورت مثبت و منفی به این سؤال پاسخ دهد.

«اگر راههایی باشد که تو (یعنی بخش دیگر) فکر میکنی به اندازه ی حالت ایکس یا بهتر از آن، مرا در رسیدن به آن هدف مثبت کمک

می کند، آیا حاضری از آنها استفاده کنی؟» و اگر بخش دیگر معنی خواسته ی شما را بفهمد، جواب او همیشه مثبت خواهد بود.شما راههایی را پیشنهاد می کنید که آن بخش دیگر دقیقا به خواسته ی خود می رسد، بدون این که راه قدیمی را کنار گذاشته باشید.

اگر پاسخ او منفی باشد، معنی اش این است که پیشنهاد شما را نفهمیده است. پس باید بار دیگر آن را به روشنی توضیح دهید تا وی آن را بفهمد و موافقت کند.

اکنون کمی صبر کنید و متوجه بخش خلاق درونی شوید.

برای اطلاعات بیشتر

همه ی ما چنین بخشی داریم. نکته ی مهم این است که بدانیم ما در مورد خلاقیتهای استثنایی هنری صحبت نمی کنیم. ممکن است این همان بخشی باشد که در هنگام نوشتن صورت خرید مایحتاج از آن استفاده می کنید،

یا بخشی که هنگام جابه جا کردن مبلها و یا یافتن یک نوع تفریح تازه از آن استفاده می شود. اگر بخواهید می توانید به جای بخش خلاق نام دیگری روی آن بگذارید. نام آن هر چه باشد، می توان از این بخش برای جستجوی راههای تازه در رسیدن به هدفهای مثبت استفاده کرد.

به درون خود توجه کنید و از بخشی که خواهان حالت “ایگرگ” است بخواهید که به بخش خلاق مراجعه کند و نیتهای مثبت خود را به او بفهماند. سپس از بخش خلاق بخواهید تا به بهترین شکلی که آن را دوست می دارد در این کار مشارکت کند: ” وقتی که متوجه هدفهای مثبت شدی، لطفا امکانات دیگری را که برای رسیدن به آن هدف مثبت وجود دارد پیدا کن و آنها را با بخشی که خواهان حالت «ایگرگ» است در میان بگذار.

” بعضی از این راهها مطلقا به درد نمی خورند، بعضی دیگر تاثیر اندکی دارند، اما بعضی از آنها هم فوق العاده اند. کار بخش خلاق فقط این است که امکانات تازه تری را یافته در اختیار بخش دیگر بگذارد.

” آن| بخش از وجود من که خواهان «ایگرگ» است می تواند راههایی را که در نظرش مؤثرتر باشند انتخاب کند. هر بار که راه تازه ای را انتخاب میکند با علامت مثبت این موضوع را به من اطلاع دهد.”

هرگاه سه پاسخ مثبت دریافت کردید می توانید به مرحله ی بعد بروید. از بخش خلاق و بخش خواهان “ایگرگ” تشکر کنید. ممکن است که در سطح آگاه بدانید که آن سه راه تازه چه هستند، و ممکن است ندانید، که در هر حال مسأله ی مهمی نیست.

مرحله ی ۵: ایجاد تعهد و امتحان روش.

از بخشی که خواهان حالت “ایگرگ” است بپرسید «آیا حاضری عملا در موقعیتهای مناسب از این حالتهای تازه استفاده کنی تا ببینی چه قدر مفید هستند؟» و از آن بخش بخواهید تا به صورت مثبت یا منفی پاسخ دهد.

اگر پاسخ مثبت بود، به مرحله ی ۶ بروید. اگر پاسخ منفی بود، علت را بپرسید. ممکن است به مرحله ی قبل برگردید و راههای قابل قبول تری پیدا کنید.

مرحله ی ۶: بررسی محیط فردی.

اکنون بخش درونی شما که خواهان حالت «ایگرگ» است راضی شده است. او سه راه تازه و مورد پسند در اختیار دارد. بار دیگر به درون خود توجه کنید و از همه ی بخشهای درونی خود بپرسید ” آیا هیچ یک از بخش های درونی من به این انتخابهای تازه اعتراض دارند؟” اگر پاسخی دریافت نکردید، در این صورت روش به پایان رسیده است.

اگر نشانه ای از طریق دیدن، شنیدن، یا حس کردن چیزی در درون خود احساس کردید، ابتدا باید مطمئن شوید که واقعا موضوع اعتراض در میان است و یا بعضی از بخشها نسبت به راههای تازه هیجان زده شده اند. بگویید ” اگر اعتراضی دارید لطفا شدت نشانه را بالا ببرید و اگر اعتراضی ندارید شدت آن را کم کنید.” اگر اعتراضی بود روش شش مرحله ای nlp را برای ان بخش و بخشی که خواهان حالت “ایگرگ ” است تکرار کنید تا سرانجام به سه پاسخ برسید که مورد قبول هر دو بخش باشد.

اگر نشانه های اعتراض زیاد بود به مرحله دوم بروید و از بخش های معترض بخواهید کمیته ای تشکیل دهند تا هدف های مثبت هر بخش معلوم شود و از میان راه های تازه ای که بخش خلاق پیشنهاد می کند، سه راه انتخاب گردد. دقت کنید که این راهها مورد قبول همه ی بخش ها باشند.چنانچه اتفاق آرا حاصل شود نتیجه اش تغییر پایدار و خوب است.

وقتی که همه ی بخش های درونی موافقت کرده باشند، در می یابید که به صورت خودکار بر اساس راههای تازه و بهتر،عمل می کنید.

یکی از کاربردهای روش شش مرحله ای nlp،رفع خجالت با nlp می باشد که نمونه تجربی ان را در مقاله روش شش مرحله ای NLP چیست وکاربردش در حل مسائل زندگی فردی و اجتماعی مطالعه کنید.

منبع :کاربرد nlp در زندگی عادی از کنیره استیو و اندریاس استیو

برای دانلود pdf چیستnlp و دانلود کتاب صوتی nlp