0

روان شناسی موفقیت nlp و تصویرسازی ذهن ناخودآگاه nlp

تصویر ذهنی ما از خودمان چیست؟

در این مقاله قصد داریم روان شناسی موفقیت nlp و چگونگی تصویر سازی ذهن ناخودآگاه را برای شما دوست گرامی بیان کنیم. تصویر ذهنی شما از خود یعنی برداشتی که از خود در ذهنتان دارید. دلیل تصویر ذهنی قوی از خودتان آن است که رفتار شما با نقشهٔ درون شما زیاد اختلاف ندارد.

این تصویر ذهنی به صورت پیشگویی خودکامبخش به ما می گوید که چگونه رفتار یا عمل کنید. اما هنوز خیلی از مردم متوجه نیستند که مطابق تصویر ذهنی از خودشان، به نظر میرسند. ما بسیاری از مردم را می بینیم که جذاب هستند اما خودشان تصور می کنند زشت و یا خیلی چاق و یا خیلی لاغر و یا خیلی پیر یا خیلی جوان هستند.

اگر شما باور دارید که جذاب نیستید تمام تلاشهایتان برای جذاب نشان دادن خودتان بیهوده است. به این دلیل که خودتان را نمیتوانید با بهترین وجه نمایش دهید. در این صورت دیگران نیز شما را جذاب نمی بینند و پیشگویی که در مورد خود کرده بودید تکمیل می شود.
مطالعات نشان داده است که تعداد غیرمتعارفی از مردم که ناگهان برقمار یا ارث پولدار می شوند به همان صورت آن را از دست میدهند .حتی انسانهایی که پولی به دست آورده اند.

اگر باور داشته باشند که این میز بیش از آن چیزی است که لایق آن هستند آن را از دست می دهند. آنها احساس خوبی از این پول زیاد ندارند به همین دلیل ، آنرا خرج میکنند ویا قرض میدهند و یا راههای دیگری برای خلاصی از آن پیدا میکنند. هنرپیشگانی که خیلی سریع مشهور میشوند به همان سرعت نیز به خاطر جاذبهٔ تصویر ذهنی محدود از خودشان مجدداً به جای ابتدایی خودشان برمی گردند. درحقیقت بسیاری از هنرپیشگان به خاطر تصویر ذهنی مخرب خود احساس بی ارزشی میکنند که روانشناسان به آن سندرم بهشت (paradise syndrome) می گویند. هر طور که در مورد خود فکر کنید ناخودآگاه بر اساسی دیگران نسبت به خودتان تأثیر گذاشته اید.
به خاطر آنکه نود درصد ارتباطات ما ناخودآگاه است اطرافیان شما به زبان بدن شما ، تن صدای شما و علائم احساسی که منتقل می کنید پاسخ می گویند.حتی اگر کلماتی را که به کار می برید بار مثبت داشته باشد شما پیغامهای گفتاری کاملا متفاوت دریافت میکنید.

شما با رفتاری که با دیگران می کنید به آنها می گویید که با شما چگونه رفتار کنند.

در کتاب “تسلط عشق ” دان میگوئل رویز زندگی را به رستورانی پر از غذاهای متنوع تشبیه کرده است . اگر کسی به رستوران بیاید و به شما پیشنهاد دهد که درازای دادن یک پیتزا به شما، در باقی عمر از شما سوء استفاده کند به او خواهید خندید. اما اگر شما در خیابان زندگی میکردید و روزهای متوالی چیزی نخورده بودید و شخصی با این پیشنهاد به نزد شما می آمد. این پیشنهاد برای شما قابل توجه بود. ما در زندگی همانقدر که به خود بها و ارزش می دهیم ، ارزش داریم. هیچکس به اندازهٔ خود شما نمی تواند از شما سوء استفاده کند.

ما دندانهایی میخواهیم که زخم ایجاد کند.             آنون

موفقیت و تصویر ذهنی از خودمان با روان شناسی موفقیت nlp

متاسفانه تمام خطاها و اشتبات باعث پشگویی خودکامبخش از تصویر ذهنی منفی، درباره خودتان می شود. موفقیت های بیرونی شما آن تصویر ذهنی را بهبود می بخشد.

هیچ مهم نیست که شما در خانه ای بزرگ، با ماشینی گران قیمت و با مقدار زیادی پول زندگی می کنید. اینها هیچکدام شما را ارضا نخواهد کرد مگر اینکه احساس خوبی در درون، از خودتان داشته باشد. در طی سالیان، من فرصت اینکه آدمهای موفقی بسیاری را ببینم و با آنها کار کنم را داشته ام.

من مرتباً متوجه شدم که تعداد زیادی از انسانها برای پوشاندن احساس بی کفایتی درونی خود یک روکشی خارجی ایجاد میکنند. به عنوان مثال آنها برای جبران عدم داشتن ارزش درونی، مسائلی را بزرگ جلوه میدهند مثل ثروتشان و موقعیت شان و هوششان و قدرت بدنی، ارتباطات اجتماعی یا ایمان زیاد شان، تا ثابت کنند که به آن بی ارزشی که در درونشان احساس نیستند. بعضی از مواقع یک دروغ کوچک در طی سالیان به صورت یک شخصیت بیرونی درمی آید که کاملاً مخالف احساسی است که آنها در درون خود دارند.

آنان مرتباً احساس یک کلاهبردار را دارند. هر لحظه می ترسند که پیدایشان کنند. و هرچه که دارند از آنها بگیرند. در حقیقت بسیاری از انسانهایی که ما فکر میکنیم همه چیز دارند دچار یک نفرت پنهان درونی از خودش این این را عامل بلینگ بلینگ (bling bling factor) مینامم.

برای اطلاعات بیشتر درباره ان ال پی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگرچه این عامل، تنها یک مشکل برای آدمهای پولدار و مشهورنیست. در حقیقت بعد از کار کردن با انسانهای مختلف از تمام طبقات اجتماعی، به این نتیجه رسیده ام که تقریباً همه به طرز گسترده ای بخشهایی ازخودشان را دوست ندارند، پنهان می کنند یا برای جبران این شکاف ها به اعمالی دست می زنند.
برای مدت زمان طولانی من احساس میکردم که اگر به اندازهٔ کافی ثروتمند یا مشهور باشم و یا با زنهای زیبا زیادی بگردم در این صورت نسبت به خود احساس خوبی خواهم داشت. من بچهٔ لوسی بودم که این راه حلها یک سر پوش برای زخمهایم بود.

بنابراین هیچ کس، غیر از خودم نمی توانست متوجه شود. من چقدر احساسی کمبود دارم. در یک مدت زمان کوتاه من به سختی کار کردم .تا به تمام اینها برسم و خیلی هم خوب کار کردم. مشهور شدم. پول زیادی به دست آوردم و تمام چیزهایی را که یک زندگی اشرافی دارد به دست آوردم .شوهای تلویزیونی من مورد توجه عدهٔ کثیری قرار گرفت. روز به روز پولدارتر می شد با یک زن بسیار زیبا ازدواج کردم. ستاره های سینما و ستاره های تئاتر حتی خانوادهٔ سلطنتی از من خواستند که با آنها کار بکنم. اگرچه من این احساس را خود پنهان کرده بودم که با داشتن همه چیز احساسی تهی بودن میکنم.

اگر شما هنوز رویایتان را تحقق نبخشیده اید به این دلیل است که بیشتر وقت و انرژی اتان برای پنهان کردن تصویر ذهنی منفی از خودتان صرف می شود.

 

منبع : کتاب “زندگی خود را در هفت روز تغییر دهید ” نویسنده :پل مکنا