0

باور چیست؟ و نقش باور در ساختن هرچه بهتر دنیای امروزی ما چیست؟

 ایجاد باورهای جدید ساختار یقین

 

باور چیست؟ یکی از مهمترین جنبه هایی که بشر قادر به انجام آن است ایجاد و ساختن باورهاست. باورها آن چیزی هستند که اغلب افراد را در مشکلاتشان گرفتار می کنند. تا زمانی که باور ندارید می توانید بر چیزی غلبه کنید، از چیزی عبور کنید و یا چیزی را به دست بیاورید، شانس کمی وجود دارد تا شما توانایی انجام آن کارها را داشته باشید.باورهایتان به احساس یقین شما به برخی از افکارتان برمی گردد.

در این مقاله قصد داریم به صورت خیلی مختصر توضیح دهیم که باور چیست؟ باورها چه نقشی در زندگی ما دارند؟ باورهایمان را بشناسیم.

اکثریت افراد به حرفهای والدینشان، معلمها و شخصیت های قابل اطمینان از سنین کودکی گوش می کرده اند و بسیاری از محدودیت هایی که ظاهرا آنها دارند را می آموزند. اگر به شما گفته شده که به اندازه کافی باهوش نیستید و یا استعداد کافی در یک موضوع و یا ورزشی ندارید،

این خطر وجود دارد که آن را باور کنید به محض این که ما چیزی را باور می کنیم به دنبال راههایی برای اثبات آن می گردیم. چیزی که ما اکنون در اینجا به دنبال آن هستیم این است که یاد بگیریم در شما نسبت به محدودیت هایتان شک و تردید ایجاد کنیم و بیشتر به امکانات  و توانایی هایی که در شما وجود دارد، قطعیت ببخشیم.

به منظور ایجاد هر تغییری لازم است به فرد کمک کنیم تا بداند باور چیست؟ و باورهایش را تغییر دهد  و سپس باورهای جدیدی بسازد که به آنها اجازه می دهد تا این تغییر را آینده نیز حفظ کنند. برای این که باورها را تغییر دهیم،ابتدا نیاز به یادگیری راهی  برای کشف کیفیت های باورهایمان داریم.

یک بار دیگر، اینجا جایی است که کیفیت راه های حسی مفید واقع می شوند.  درست مانند هر فکر دیگری، باورهای ما با توجه به کیفیتشان دارای ساختاری هستند. اگر من از شما سوال کنم آیا باور داری که خورشید فردا طلوع می کند؟، جواب شما چه خواهد بود؟

معمولا مردم بلافاصله پاسخ می دهند بله، اما در اینجا یک فرآیند میانی وجود دارد. به منظور پاسخ به این سوال که آیا باور داری خورشید فردا طلوع می کند؟ اکثر آنها معمولا این باور را ارائه می دهند که بله خورشید طلوع خواهد کرد.

نکته ی مهمی که باید به آن توجه کرد، این است اگر من از شما سوالی به صورت شفاهی بپرسم، شما پاسخ آن را بدون این که با صدای بلند اعلام کنید می دانید. زمانی که من می گویم آیا فردا خورشید طلوع خواهد کرد؟

معمولا آنچه که برای افراد اتفاق می افتد این است که در بعضی  از جاهای ذهن آنها تصویری از خورشید می درخشد. آنها ممکن است در ذهنشان با صدای قاطع بگویند بله  و در جایی از بدنشان احساسی از قاطعیت خواهند داشت که به آنها اجازه می دهد بدانند که آن جواب واقعیت است.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد باور چیست؟

این مطلب یک راهنما برای رفتارمان است. و به ما اجازه میدهد تا برنامه ریزی کنیم. کتابی بخریم با علم به این که آن را در آینده خواهیم خواند. داشتن باورها به عنوان راهنمایی برای رفتارمان بخش مهمی از انسان بودن ما است. و همچنین بخش مهمی در مورد دانش چگونگی تغییر یک انسان و این که چگونه به طور اخص خودتان را تغییر دهید، است.

اگر من از شما به طور شفاهی سوال کنم آیا فردا خورشید طلوع خواهد کرد؟ تصویر در کجای ذهن شما قرار دارد؟ در سمت راست قرار دارد یا در سمت چپ ؟ چقدر دور است؟ آیا این تصویر یک سایز همیشگی و دائمی دارد و یا یک تصویر کوچک است؟ آیا یک تصویر ثابت است؟ یا یک تصویر متحرک؟ آیا صدا دارد؟ آیادر آن صدایی است که بگوید بله؟ آیا هیچ چیزی وجود دارد که دائما شما آن را بشنوید؟ اگر این چنین است، آیا در سمت راست قرار دارد یا در سمت چپ؟

این احساس یقین را حفظ کنید. به تصویری که در ذهنتان دارید نگاه کنید و اندازه اش را دو برابر کنید. معمولا احساسات شما قوی تر خواهد شد.در این زمان توجه داشته باشید  که این احساس در کجای بدنتان قرار دارد و در چه جهتی حرکت می کند.

مقاله  باورها و افکار ذهن شماست که دنیای شما را می سازد را در راستای همین موضوع مطالعه کنید.

شما توجه به کیفیت راه های حسی یک باور قوی را شروع کرده اید.

 

حالا، برای یک لحظه، دست نگه دارید و توجه خود را به جای دیگری معطوف کنید. ذهن خود را پاک کنید و سپس به این مقاله برگردید و مطالب آن را با من بخوانید.

سپس، به موضوعی فکر کنید که نسبت به آن اطمینان ندارید.

نه آن چیزی که شما کاملا به آن  شک دارید بلکه چیزی که ” ممکن است درست باشد” و “ممکن است درست نباشد. ” به چیزی که نسبت به آن مطمئن نیستید فکر کنید. آن  می تواند این باشد که برای نهار چه غذایی می خواهید بخورید؟

ممکن است یک ساندویج ماهی و یا یک ساندویج پنیر باشد. بعضی چیزها ممکن است مهم باشند یا نباشند. آن می تواند حتی یک هدیه ای باشد که شخصی می خواهد برای تولد شما بخرد. ممکن است این باشد، یا ممکن است آن باشد.

در ذهنتان به آن نگاه کنید. برای ثانیه ای مکث کنید، چشم از کتاب بردارید و درباره آن فکر کنید. سپس، به مقاله  برگردید و به خاطر بیاورید که چه چیزی را عمیقا قبول دارید. ابتدا به تصویر طلوع خورشید فردا نگاه کنید. حالا به تصویر دوم نگاه کنید، چه چیزی ممکن است باشد و چه چیزی ممکن است نباشد، تفاوت بین این دو را مقایسه کنید.

ابتدا به این توجه کنید، آیا تصاویر در جای یکسانی قرار دارند؟ جواب ممکن است نه باشد. اگر تصاویر در مکان های مختلفی قرار دارند، آیا دارای فواصل متفاوتی هستند؟ آیا اندازه های متفاوتی دارند؟ آیا صدایی که داخل سر شماست از مکانی متفاوت می آید؟ آیا یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ است؟ آیا یکی داخل می شود و یکی خارج می شود؟ تنها بخشی از آن که تفاوت ایجاد می کند، بخشی است که تفاوت بین دو تصویر نهفته است. شما می توانید به این تفاوت با دقت بیشتری با مطالعه ی عمیق ویژگی های یقین و عدم يقين نگاه کنید.

منبع :زندگی دلخواه خود را به دست آورید از ریچارد بندلر

اکنون که می دانید باور چیست؟ آیا باورهای خود را شناخته اید؟آیا به دنبال تغییر باورهای اسیب رسان خود هستید؟اگر به دنبال تغییر در شرایط فعلی خود به شرایط بهتر هستید با ثبت نام در دوره های حضوری NLP در اصفهان،اولین گام مهم را بردارید؟شما با یادگیری و انجام تکنیک های nlp به تغییر شرایط خود و حتی خانواده و همکاران خود بیشترین کمک را می کند.

برنامه ریزی عصبی کلامی  یا ان ال پی چیست و چه کاربردهایی دارد؟