0

امواج مغزی برای برنامه ریزی عصبی کلامی (ان ال پی) کدام هستند؟

شناخت امواج مغزی برای برنامه ریزی عصبی کلامی (NLP)

یکی از اولین گام ها برای انجام برنامه ریزی عصبی کلامی شناخت امواج مغزی است. حتما می دانید که انسان دارای الکتریسته خاصی می باشد که در نتیجه این مغناطیسم و فعالیت های سلول ها، انسان از خود نوعی امواج را متصاعد می کند.

در ناحیه مغز امواجی که از مغز انسان متصاعد می شود کاملا شناخته شده هستند و این امواج توسط دستگاه توسط دستگاه آنسفالوگرام اندازه گیری می شود،اندازه گیری امواج مغزی توسط دستگاه آنسفالوگرام به روان پزشکان متخصصین مغز و اعصاب کمک می کند تا درجه فعالیت مغز را مشاهده نمایند و بتوانند وضعیت فعالیت سلول های مغزی را اندازه بگیرند.

اما آن چیز که در رابطه با امواج مغز و هیپنوتیزم مد نظر ماست شناخت این امواج و طول موج مورد نظر برای تأثیرگذاری بر ضمیر ناخود آگاه است. مغز انسان در شرایط مختلف امواج متفاوتی را از خود متصاعد می کند و نوع فعالیت مغز انسان در رابطه مستقیم با نوع امواج مغزی اش می باشد.

ولی ما با کمی شناخت می توانیم تشخیص دهیم که افراد دارای چه نوع فعالیت مغزی می باشند و ما در چه زمانی می توانیم برای فرد برنامه ریزی لازم را انجام دهیم و زمان و وضعیت مناسب را از طریق امواج مغزی وی شناسایی کنیم. امواج مغزی انسان به صورت زیر می باشد:

امواج مغزی گاما

این امواج دارای فرکانس های بسیار سریع می باشند یعنی در این وضعیت مغز انسان مرتبا در حال انتشار امواج مغزی می باشد و حدودا دارای فرکانسی برابر ۳۰ سیکل در ثانیه می باشد یعنی در حدود ۳۰ موج مغزی در یک ثانیه. چنین شرایطی نشانگر آنست که فرد مورد نظر در یک وضعیت بسیار فعال قرار دارد، و حتی می توانیم در یک وضعیت تشنج شاهد چنین امواج مغزی باشیم.

تشنج های روانی و عصبانیت های بسیار شدید همگی نشانگر فعالیت زیاد مغز از نظر امواج الکتریکی در یک فرد می باشد در یک چنین شرایطی گاه تصمیم گیری و فکر کردن برای فرد بسیار مشکل می شود و اصطلاحا می گوییم فرد قبل از اینکه به یک درک برسد به صورت عصبی پاسخگوی یک عمل است یا در مقابل اعمالی که می بیند عکس العمل عصبی نشان می دهد.

عکس العمل عصبی به معنای اینست که فرد فقط ظاهرا به یک موضوع فکر می کند و توجه دارد، ولی در باطن به آن موضوع نمی پردازد. در نتیجه درکی شکل نمی گیرد و رفتار فرد می تواند یک رفتار غیر منتظره و غیر معتدل باشد.

امواج  بتا

این امواج که دارای سیکل کندتری نسبت به امواج مغزی گاما می باشد و در شرایط مناسبتر، فعالیت مغز را نشان می دهد.

در شرایط بتا فرد در هوشیاری کامل قرار دارد و فعالیت معمولی روزانه خود را بر مسائل مختلف متمرکز کرده و تصمیم گیری می کند و مسائل را تحلیل و بررسی می نماید. و در نتیجه با درک کامل به موضوع می پردازد. در چنین وضعیتی فرکانس امواج مغزی برابر با ۱4 تا ۳۰ سیکل در ثانیه می باشد. که این امواج همانطور که گفتیم نشانگر بیداری و هوشیاری فرد می باشد.

برای آشنایی با تجربیات دانش پذیران دوره های nlp در کانون ان ال پی اصفهان

امواج آلفا

این امواج کندتر است و حدودا دارای طول موج برابر ۸ تا ۱4 سیکل در ثانیه می باشد. در چنین وضعیتی انسان در یک حالت تن آرامی یا ریلکس می باشد و می توانیم به ضمیر ناخودآگاه دسترسی پیدا نماییم.

وضعیت آلفا وضعیتی است که می توان در آن ترانس همراه با فرمول 2+۷ را در فرد ایجاد نمود. احساس آرامش و راحتی در امواج مغزی آلفا دیده می شود و در این وضعیت می توانیم علائمی از ترانس را در سوژه مشاهده نماییم.

وضعیت آلفا شرایطی است که می توان به راحتی با ضمیر ناخودآگاه ارتباط برقرار کرد و با کنترل و در ارتباط با ضمیر ناخودآگاه یک برنامه ریزی ذهنی (هیپنوتیزم اریکسونی ) مناسب را به سوژه ارائه داد بنابراین بهترین شرایط برای یک برنامه ریزی ذهنی (هیپنوتیزم اریکسونی) شرایط آلفا می باشد و ما باید این شرایط را در فرد مورد نظر ایجاد نماییم.

برای ایجاد این شرایط که قرار گرفتن سوژه در وضعیت آلفا می باشد باید بتوانیم با بیان خودمان که به نوعی از نظر صدا و امواج صوتی هماهنگ با امواج آلفا باشد، از این طریق بتوانیم او را به طرف ترانس هدایت نماییم به این ترتیب مهم است که بتوانیم به عنوان عامل یا راهنما نوع بیان خود را به صورت های مختلفی تغییر دهیم و هماهنگ با امواج آلفا سوژه را به طرف یک ترانس جذب کنیم.

برای آشنایی بیشتر

 امواج مغزی تتا

این امواج بسیار آرام هستند و جزء امواجی هستند که از امواج مغزی آلفا کندتر هستند و فرکانسی برابر با 4 تا ۷ سیکل در ثانیه دارا می باشند در چنین وضعیتی مغز انسان از نظر فعالیتی کند است و بدن در یک آرامش بسیار عمیق قرار دارد که حتی می توان گفت بدن انسان در خواب قرار می گیرد و در یک چنین وضعیتی است که می توانیم در مدیتیشن های قوی قرار بگیریم.

انسان گاه جسم خود را حس نمی کند و به این ترتیب فقط با ارائه یک برنامه قبلی می توان به نوعی فرد یا سوژه را در یک شرایط خاص قرار بدهیم. بنابراین در امواج مغزی تتا ما می توانیم یک برنامه ریزی ذهنی را که از قبل آماده شده است به سوژه منتقل نماییم ولی یادآور می شویم که نیازی به قرار دادن سوژه در وضعیت تتا نیست.

زیرا ما می توانیم نتایج درخشان تری را در وضعیت آلفا داشته باشیم به خصوص در زمینه برنامه ریزی ذهنی اریکسونی(هیپنوتیزم اریکسونی) که گاه در طول کار می بایستی با سوژه به گفتگو بپردازیم و همزمان که سوژه در وضعیت ترانس قرار دارد باید بتوانیم با او مکالمه کنیم.

بنابراین وضعیت تتا در این شرایط نمی گنجد چرا که تتا مستلزم آرامش کامل است به صورتیکه اگر سوژه ای در وضعيت تتا کوچکترین کلمه ای را بیان کند بلافاصله به وضعیت آلفا می آید و نمی تواند در وضعيت تتا صحبت کند زیرا وضعیت تتا در صورت مایل بودن به صحبت کردن باعث می شود که مغز انسان فعال تر گشته و بلافاصله خود را به وضعیت آلفا برساند.

افرادی که کارهای فوق العاده انجام می دهند مانند یوگی ها و مرتاض ها، به عنوان مثال کنترل قلب و ریه و اعضای داخلی بدن و یا حتی گاهی اوقات بودن در سرمای بسیار سخت و زندگی در میان یخ و یا در آب جوش همه این ها نیازمند به قرار گرفتن در شرایط تتا می باشد در رابطه با وضعیت تتا بحث را طولانی نمی کنیم. بنابراین در این جا این مبحث را خاتمه می دهیم.

امواج مغزی دلتا

امواج ساکن و بسیار کندی می باشد و فرکانس برابر با 5/0  تا 4 سیکل در ثانیه را دارا می باشد و این وضعیت در خواب شکل می گیرد در خواب عمیق تقریبا به این وضعیت می رسیم.

در چنین وضعیتی همانطور که گفتیم انسان در وضعیت خواب قرار دارد و هیچ کنترلی بر روی ضمیر ناخوداگاه خود ندارد حال آنکه درقسمت های مختلف که در بالا عنوان شد به نوعی تأثیرگذاری بر روی ضمیر ناخود آگاه توسط خود شخص انجام می شود، حال آنکه در وضعيت تتا چنین کاری امکان پذیر نیست زیرا در این وضعیت هیچگونه اختیاری نسبت به ضمیر ناخودآگاه خود ندارد،

اما این به معنای آن نیست که ضمیر ناخودآگاه فعالیتی ندارد به همین دلیل است که تأکید می شود هرچه بیشتر بچه ها بخوابند بهتر است و به این ترتیب با خوابیدن و قرار گرفتن در وضعیت دلتا، ناخودآگاه آنها با خیال راحت به تجزیه و تحلیل مسائلی که در طول روز با آن برخورد کرده اند می پردازند.

بنابراین بسیار مهم است ما تشخیص دهیم که یک فرد در چه شرایطی قرار گرفته است و با استفاده از شرایط مناسب بتوانیم تأثیر گذاری لازمه را روی وی انجام دهیم.

منبع :هیپنوتیزم اریکسونی از دکتر کوروش معدلی

بسیاری از تکنیک های nlp و تمرینات nlp با ارتباط خود شخص یا فرد دیگری با ضمیرناخودآگاه انجام می شود.

برای دانلود pdf چیست nlp  و برای دانلود کتاب صوتی nlp