0

خودهیپنوتیزم چیست و چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟

خودهیپنوتیزم چیست و چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟

در مقاله خودهیپنوتیزم چیست و چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟ 

  •  خلاصه کردن هدف
  • چطور خود را هیپنوتیزم کنیم 
  • چه وقت خودهیپنوتیزم کردن مفید است 
  • متنی برای هیپنوتیزم درمانی خود بنویسید
  • تمرین خودهیپنوتیزم کردن

می پردازیم.

وقتی اولین بار خود را هیپنوتیزم می کنید، اتفاق جالبی می افتد. احساس می کنید کاری را انجام داده اید که قبلا ناممکن می دانستید. سپس از رسیدن خود به هدف احساس رضایت می کنید، من (مایک) هیچ گاه اولین باری را که با موفقیت خودم را هیپنوتیزم کردم فراموش نمی کنم. برای نوشتن طرحی هفته ها بود که مشکل داشتم، باید آن مشکل را حل می کردم، چون موعد تحویل کار نزدیک بود. در اتاق هتل تنها بودم و پس از ده دقیقه خودهیپنوتیزم کردن بلافاصله شروع کردم به صفحه صفحه نوشتن.

بیشتر افرادی که خودهیپنوتیزم کردن را از روی مقاله یاد می گیرند این کار را با خواندن متن های عام شروع می کنند از این متن ها  در کتاب های مختلف و سایت های متفاوت هست و شاید هم تا حالا آنها را خوانده باشید، پس از خواندن خودهیپنوتیزم چیست و چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟، می فهمید که چطور چنین متنی را تهیه کنید و حتی متن مربوط به خودتان را بنویسید تا بتوانید به طور خاص به نیازهای خود بپردازید.

پس برای یاد گرفتن گام به گام آنچه باید برای هیپنوتیزم کردن خود انجام دهید، آماده شوید

ارتباط برقرار کردن با ضمیر ناخودآگاه

خودهیپنوتیزم کردن راه نسبتا سریع و خارق العاده ای برای دسترسی به ضمیر ناخوداگاه است یعنی محل آن تغییرات واقعی که می خواهید در زندگی تان ایجاد کنید.

ضمیر ناخودآگاه بخش غیر هیجانی ذهنتان است، که فقط وظيفه محافظت و مراقبت از شما را به عهده دارد. قصد ضمیر ناخودآگاه این است که همیشه زندگی تان را به طریقی بهتر کنید، و  جدی جدی از تلقین استقبال می کند! برای رسیدن به ضمیر ناخوداگاه، صحبت کردن با آن و خودهیپنوتیزم کردن باید عامل اصلی خرده گیری یعنی ضمیر آگاه تحلیل گرتان را عقب برانید. این فرایندی ساده است که نیاز به مهارت دارد و با تمرین کردن آسان می شود. به محض این که عامل خرده گیر عقب رانده شود، شما در تماس مستقیم با ضمیر ناخودآگاه خود قرار می گیرید.

تعیین اهداف خود

اولین مرحله از خودهیپنوتیزم کردن این است که از هدف خود درک واضحی پیدا کنید. حتی اگر اهداف بسیاری دارید، بهتر است هربار به یکی از آنها بپردازید. پس فهرستی از آنها تهیه کنید و هر بار بر یکی تمرکز کنید. به هر هدف زمان و توجه ویژه لازم را اختصاص دهید. فکر کنید به چه چیزی می خواهید برسید یا چه چیزی را می خواهید تغییر دهید. سپس هدفتان را در یک جمله بیان کنید. خلاصه و مشخص کردن هدف باعث می شود آن را تکرار کنید و راحت تر به خاطر بیاورید. این یعنی ضمیر ناخودآگاه شما می تواند هدف را جذب و کمکتان کند راه خودتان را برای رسیدن به نتیجه دلخواه پیدا کنید. بیان هدف در یک جمله ساده همچنین کمک می کند ضمیر ناخودآگاه به راه های رسیدن به هدف شکل بدهد. اهداف خود را به صورت مثبت و در زمان حال بیان کنید. به نمونه های زیر از هدف های تک جمله ای توجه کنید:

  • وقتی شب در رختخوابم دراز می کشم، آرام و آسوده ام و به راحتی به خواب می روم
  • وقتی امتحان می دهم، هرچه را خوانده ام به یاد دارم و می توانم اطلاعات را آن طور که باید به خاطر بیاورم
  • برای سخن گفتن در جمع اعتماد به نفس دارم، چون معلوماتم زیاد است و شنوندگان می خواهند به سخنانم گوش کنند
  • من به سلامت و شادابی ام، که از طريق سالم خواری به دست آورده ام، افتخار میکنم.

روشی هست به نام سوال چوب جادو که می توان با آن اهداف را به دقت مشخص کرد. سوال چوب جادو را به این صورت طرح می کنند:

اگر یک چوب جادو داشتی و می توانستی با تکان دادنش چیزی را در مورد خودت و چیزی را در مورد دنیای فعلی ات تغییر بدهی، پس از تکان دادنش چه چیزی در زندگی ات تغییر می کرد؟

این سؤال بلافاصله وادارتان می کند:

  • به مشکل خود توجه کنید. 
  • از این که ادراكتان واقعیت را تحت تاثیر قرار می دهد آگاه شوید.
  • توانایی آن را پیدا کنید بر تغییری که می خواهید ایجاد  کنید تمرکز و آن را تصویرسازی کنید.

وقتی سوال چوب جادو را با  مراجعی مطرح می کنم، تغییر جسمانی ظریفی در او می بینم که نشان می دهد وارد خلسه سبکی شده است.از سؤال چوب جادو برای صورت بندی هدفتان به منظور خودهیپنوتیزم کردن استفاده کنید.

هیپنوتیزم کردن خود

اگر مفهوم خلسه را درک کرده باشید، بی شک مفهوم خودهیپنوتیزم کردن برای شما روشن است. و وقتی بدانید خلسه چه حسی دارد، به راحتی می توانید خود را هیپنوتیزم کنید مراحل ابتدایی خودهیپنوتیزم کردن مشابه مراحلی است که در جلسه معمول هیپنوتیزم درمانی طی می شود، با این تفاوت که خود شما هیپنوتیزم درمانگر هستید. در قسمت های بعد به مراحلی می پردازیم که در حین خودهیپنوتیزم کردن با آن روبه رو می شوید

برای شروع تمرین های خودهیپنوتیزم کردن، به دو توصيه زیر عمل کنید:

  • مکانی را برای تمرین کردن در نظر بگیرید: مکانی را انتخاب کنید که در آن کاملا راحت باشید – چه به صورت نشسته چه خوابیده، محیطی که انتخاب می کنید باید به طور بالقوه عاری از هر مزاحمت یا عامل بازدارنده باشد. وقتی به خلسه می روید پوستتان حساس می شود پس دمای اتاق باید مناسب است (بهتر است کمی گرم باشد). با این که ضرورتی ندارد، برخی ترجیح می دهند نور ملایم باشد، موسیقی آرامی پخش شود و شمع های  رایحه داری روشن باشد. خودهیپنوتیزم کردن هدیه خودتان است به خودتان. پس تا جای ممکن اسباب راحتی کامل خود را فراهم و خودتان را لوس کنید!
  • محدوده زمانی تعیین کنید: به طور ذهنی به خود این را تلقین کنید که “دقیقا ۱۰ یا ۱۵ دقیقه بعد پلکهایم به طور خودکار باز می شود و احساس آرامش، آسودگی و تازگی می کنیم. آماده ام که باقی روزم را سپری کنم، یا آماده ام که به خواب بروم.”(هر کدام که ترجیح می دهید) نگران ساعت نباشید. ضمیر ناخودآگاه شما می داند چطور زمان را محاسبه کند و با تمرین مطمئنا می تواند شما را از خواب مصنوعی، در زمان دقیقی که تعیین کرده اید، بیدار کند.

برخورد با افکار بازدارنده

اگر در اولین جلسات خودهیپنوتیزم کردن افکار مخل و مزاحم مجالی برای سکوت ذهنی به شما نداد، مایوس نشوید. افکار عادت دارند،سراسر روز به نحوی بی قاعده و هرج ومرج گونه ما را بمباران کنند. با خود هیپنوتیزم کردن، ذهنمان را تربیت  می کنیم که از کدام افکار استفاده کند و کدام افکار را دور بریزد. تکنیک مفیدی هست که در این کار کمکتان می کند.شما می توانید در ذهنتان یک صندوق ورودی و یک صندوق خروجی ایجاد کنید اگر فکری به ذهنتان رسید که حقیقتا مهم بود خیلی راحت آن را در صندوق ورودی ذهنتان  بگذارید تا بعدتر به آن توجه کنید. نگران نباشید، فراموشش نمی کنید. و اگر آن فکر بیهوده بود آن را در صندوق خروجی بگذارید در این صورت دیگر لازم نیست دوباره به آن  توجه کنید. 

القای خلسه به خود

القا ابزار به خلسه بردن شماست، در خودهیپنوتیزم کردن شما، برای به خلسه رفتن، خودتان به خودتان القاء می کنید. برای القا تکنیک های گوناگونی وجود دارد که می توانید هر کدام را مایلید انتخاب کنید. بسیاری از آنها را می توانید به خودتان بیاموزید، در زیر برخی از روش های القا را معرفی می کنیم.  وقتی درباره خواب مصنوعی می خوانید، شاید به متن هایی برای القا بربخورید که در آن ها از عبارات عامی استفاده شده که به نظر بی ضرر می آید، در حالی که در موارد خاص باید از آنها پرهیز کرد، مثل:

  • اگر چاق اید و نگران اضافه وزنتان هستید، از به کار بردن کلمه «سنگین» پرهیز کنید. به خود  نگوييد “احساس سنگینی و خستگی می کنم”، بلکه بگویید «احساس خستگی می کنم »
  • اگر افسرده اید از به کار بردن کلمه «فرو رفتن» پرهیز کنید. نگویید  “به خلسه ای فرو می روم”،بلکه بگویید «به خلسه ای خوشایند وارد می شوم.»

رهاسازی تدریجی

رهاسازی تدریجی از تکنیک های القاست که در آن به طور تدریجی به تک تک عضلات بدنتان توجه آنها را رها می کنید. این رهاسازی کمکتان می کند به خلسه بروید. 

  1. ابتدا چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید.تصور کنید که با هر دم و بازدم انقباض های جسمتان را رها می کنید که کمک می کند بیشتر و بیشتر رها شوید.
  2.  عضلات بدنتان را یکی یکی رها کنید،از سر تا انگشتان پا، یا برعکس، هرطور که مایل هستید. تلقین هایی را برای خود تکرار و تمام عضلات بدنتان را یکی یکی رها کنید. یادتان باشد این امتحان آناتومی نیست. اگر رها کردن بخش های بخصوصی – مثل زانوها، بازوها، انگشتان پا و هرجای دیگر – یادتان برود، ضمیر ناخودآگاه تان هرجایی را که فراموش کرده باشید رها می کند. و اگر در متن القای خود رها شدن کل بدن را خواسته باشید این کار صورت می گیرد می توانید از این عبارت ها در تلقين استفاده کنید: «بدنت را رها کن» یا «خودت را شل و لَخت کن». البته این عبارات را نسبتا خنثی و ملاطفت آمیز ادا کنید. در متن فرعی زیر با عنوان «نمونه ای از رهاسازی تدریجی» می توانید نمونه ای از این متن را ببینید. هدف رهاسازی تدریجی این است که نوعی حس آرامش سراسری از سر تا پا ایجاد کنید.

نمونه ای از رهاسازی تدریجی

این متن نمونه ای از رهاسازی تدریجی است لازم نیست آن را کلمه به کلمه عینا اجرا کنید.به هر نحوی که برای شما مؤثرتر است آن را به کار ببرید.حالا تمام انقباضات بدنم را رها می کنم.تمام عضلاتم را از فرق سر تا کف پا رها می کنممنبسط و راحت و آسوده ام… سروصورتم را لَخت و رها می کنم عضلات پیشانی، چشم ها، پلکها، گونه ها، دهان ،فک.. احساس خارق العاده ای است وقتی تمام صورتم کاملا رهاست. می توانم پوست صاف و لطیفم را حس کنم. واقعا صاف و لطیف است. دندانهایم را روی هم میگذارم و زبانم را رها می کنم هرچه جسمم بیشتر رها می شود ذهنم نیز آزادتر می شود. حالا عضلات گردن و شانه ام را کاملا رها می کنم بالای دستانم تمام گرفتگی هایش از بین می رود، بازوها، ساعدها مچ و کف دستانم، این رهایی در انگشتان دستانم جاری می شود رها و منبسط. هرچه رهاتر میشوم نفس هایم آرام و آرامتر می شود. تمام گرفتگی قفسه سینه ام از بین می رود. عضلات شکم …عضلات پشت تا کمر، عضلات زیر شکم … تا عضلات باسن و ران هایم رها می شود. …زانوها ….ساق پا …ماهیچه ساق پا… همه و همه رها می شود تا قوزکهایم …کف پا انگشتان پا ….تمام عضلات بدنم به نحوی زیبا آزاد و رهاست… 

تکنیک چشم دوختن به نقطه ای

یکی از راحت ترین روش ها برای خودهیپنوتیزم کردن خیره شدن به نقطه ای در مقابل است – مثلا به تصویری در مقابل، فقط به آن خیره شوید آن قدر که چشمانتان خسته شود. وقتی این طور شد چشمانتان را ببندید تا راحت شود و بگذارید این احساس راحتی در تمام بدنتان جاری شود. سپس دم و بازدم هایتان را عمیق و طولانی کنید و به خلسه ای راحت و خوشایند بروید.

عمیق تر کردن خلسه

پس از رسیدن به خلسه ای سبک، باید این حالت را عمیق و پایدار کنید. از راه هایی می توان به راحتی به خلسه ای عمیق تر رفت:شمارش معکوس از ده تا یک برای مبتدی ها راه آسانی است تا پس از ورود به خلسه ای سبک آن را عمیق تر کنند، پس از ده تا یک بشمارید و به خود بگویید با هر شماره احساس رهایی بیشتری می کنم، هم به لحاظ جسمی هم ذهنی، و به خلسه ای عمیق تر می روم، در متن فرعی زیر با عنوان «شمارش معکوس» می توانید نمونه ای از این متن را ببینید.

شمارش معکوس

این متن نمونه ای است از تکنیک شمارش معکوس برای عمیق تر کردن خلسه.از ده تا یک معکوس می شمارم…و با هر شماره ای که کم می شود،ده درصد  رهاتر می شوم. همین طور که شماره ها کمتر و کمتر می شود به خلسه ای عمیق تر می روم، به وضعیت شگفت انگیز خواب مصنوعی … آرام و رها… به خلسه ای ملایم…عمیق تر و عمیق تر می شود….همان طور که می شمارم…حس  خوشایندی در بدنم احساس می کنم….انگار شناور شده ام،ه حالتی عمیق تر از رهایی جسمی و ذهنی همین طور که میشمرم این حالت عمیق و عمیق تر می شود. اماده …10 …9… و عمیق تر و عمیق تر.. 8..7..6…  رها و رهاتر… به خلسه ای عمیق تر ….5…4…3…باز عمیق تر و عمیق تر است و حالا در رهایی و آرامش کامل و خلسه بسیار عمیقی هستم.

گزینه های عمیق کننده دیگری هم هست؛

  •  خود را در صحنه ای آرامش بخش تصور کنید.
  • تصویر کنید که از پله ها پایین می روید و پایین پله ها محل راحتی برای استراحت هست. 
  • خود را منقبض و سپس رها کنید، ببینید که احساس آرامش در سراسر بدنتان جاری می شود

شاید هم تکنیک های ابداعی خود را برای عمیق شدن خلسه داشته باشید!

به ضمیر ناخودآگاه تان اعتماد کنید

وقتی در خلسه عمیقی قرار دارید، جمله هدفتان، که برای هیپنوتیزم کردن خود ساخته اید، وارد عمل می شود.حالا درمی یابید که چرا گفتیم هدف خود را در یک جمله خلاصه کنید. وقتی در خلسه هستید لازم است کلامتان کوتاه باشد تا ضمیر ناخودآگاه – بخش غیر کلامی شما اجازه یابد جادوی خودش را اجرا کند.

در این مرحله، فقط تک جمله هدفتان را به یاد آورید، سپس اجازه دهید کارش را بکند. بگذارید آن جمله از ضمیر خودآگاه تان عبور کند، باید بگویم چند لحظه قبل از شروع خلسه آن جمله در ذهنتان جذب می شود. حالا اعتماد کنید و آن را به ضمیر ناخودآگاه تان بسپارید. این بخش خردمند وجود شما اکنون می تواند مشکل را حل کند.

این مرحله نقطه کانونی خودهیپنوتیزم کردن است. به جمله هدف فقط فکر نکنید – تصور کنید آن را می شنوید، می بینید و تغییری را که در واقع اتفاق می افتد تجربه می کنید. تا جایی که می شود حس هایتان را به کار اندازید و هدفتان را با خود به خلسه بیاورید، حتی خیلی بهتر است خودتان را در حالی تصور کنید که دارید تغییرات را به وجود می آورید. هدف این است که دوباره در مورد هدفتان تعمق کنید و هرچه واضح تر آن را در خیال خود ببینید. اگر برای به دست آوردن آنچه می خواهید هشیار، متمرکز و دقیق باشيد، ضمیر ناخوداگاه تان آنچه را به او سپرده اید، انجام می دهد.

ان ال پی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قوی کردن من

این مرحله پس از درمان اصلی حکم خامه روی کیک را دارد، و احساس شادی و اعتماد به نفس شما را بیشتر می کند و باعث می شود تمام آن جملات مثبتی را که به خود گفتید، بیشتر درون خود احساس کنید. پس از تکرار و تصور جمله هدف، جمله های حاوی احساس مثبت هم به آن اضافه کنید، به این ترتیب پیام های مثبتی برای تغییر به ذهن ناخودآگاه شما فرستاده می شود و اثر خارق العاده ای بر آن می گذارد.

خود را از خلسه بیرون آوردن

ایا این که شاید فکر کنید ضروری نباشد، خوب است خود را با شمارش بیدار کنید و به خود بگویید که دیگر در خلسه نیستید، این کار کمک می کند تا از حالت خواب مصنوعی خود کرده بیرون بیایید و به هشیاری کامل بازگردید.

سعی کنید از یک تا ده بشمرید. شمارش عادی از یک تا ده اثر شمارش معکوسی را که برای رفتن به خلسه عمیق به کار بستيد، از بین می برد. یعنی ذهن شما به مسیری که عکس جهت ورود شما به خلسه بوده، پاسخ می دهد و هشیار می شود.

می توانید به خود بگویید:

با هر شماره ای که از یک تا ده می شمارد و یکی یکی بالا می رود. هشیارتر می شوم و مطمئنم که ناخودآگاهم جست وجوی راه های جدید را برای رسیدن به هدفم را آغاز کرده است.»

استفاده از منی که برای بیدار کردن خود تنظیم کرده اید کمکتان می کند از خلسه خارج شوید و به حالت عادی و هشیار برگردید. این متن ها را هم چنین می توان طوری نوشت که به شما در موفقیت آمیز بودن کارتان اطمینان خاطر بدهد.

چند دقیقه پس از بیدار شدن از خواب مصنوعی خود کرده، همچنان در وضعیت بسیار تلقین پذیر هستید. با استفاده از این زمان احساس آرامش و آسودگی را در خود تقویت کنید و به خود بگویید از این که ناخودآگاه تان کمکتان می کند به هدفتان برسید بسیار خشنود هستید.

مزایا و معایب خودهیپنوتیزم کردن

فرق اصلی این منبع با سایر منابع با همین موضوع این است که با آن که نویسندگانش به نیروی خود هیپنوتیزم کردن ایمان  دارند، همچنان معتقدند در مورد مشکلات جدی باید به هیپنوتیزم درمانگر بالینی مجرب مراجعه کرد و به کمک او این مشکلات را برطرف کرد. در قسمت های بعد توضیح می دهیم که خودهیپنوتیزم کردن کی مناسب و کی نامناسب است.

وقتی خودهیپنوتیزم کردن مناسب است

ما تشويقتان می کنیم از مزایای خارق العاده خودهیپنوتیزم کردن لذت ببرید. دسترسی نداشتن به هیچ هیپنوتیزم درمانگر تخصصی به این معنی نیست که هیپنوتیزم درمانی ناممکن است. خودهیپنوتیزم کردن اگر به نحو مناسب به کار بسته شود، ابزار بسیار بسیار سودمندی است.

برخی اهدافی که از طریق خودهیپنوتیزم کردن می توان دنبال کرد عبارت است از:

  • انجام دادن تکالیفی که هیپنوتیزم درمانگر به شما می دهد. 
  • تقویت اعتماد به نفس 
  • در پیش گرفتن زندگی سالم تر و خوردن غذاهای سالم تر 
  • تقویت خلاقیت 
  • کنترل درد
  •  بالا بردن عملکرد خود در ورزش، فعالیتهای تحصیلی، هنر و عیره.

البته می توانید خودهیپنوتیزم کردن را برای کارهای گوناگون دیگری به کار ببرید، اما پیشنهادهای بالا برای مشخص کردن هدفتان از این کار و هیپنوتیزم کردن خودتان مفید خواهد بود.

وقتی خودهیپنوتیزم کردن مناسب نیست

لازم است محدودیت های این کار را بدانید. در مواقع خاصی نباید خود را هیپنوتیزم کنید، زیرا لازم است در آن شرایط هشیار باشید. نمونه های زیر از مواقعی است که نباید خود را هیپنوتیزم کنید.

  •  اگر بیماری روانی خاصی دارند (مثل اسکیزوفرنی) 
  • اگر مشکل شما مربوط به حادثه ای است که فشار روانی شدیدی ایجاد کرده است (مثل :تجاوزه خشونت، مورد سوءاستفاده قرار گرفتن در دوران کودکی).
  • اگر مشکلاتتان مربوط به روابطتان با دیگر افراد می شود
  • اگر دچار هراس حاد هستید،

در هر کدام از این شرایط توصیه می کنیم به هیپنوتیزم درمانگر متخصص مراجعه کنید چرا؟ چون یک تنه حل کردن مشکلات حاد سخت است. هیپنوتیزم درمانگر مجرب مهارت اول که کمکتان کند به هدف خود برسید و بر مشکلاتی غلبه کنید که از منبعی بیرون ازضمیر آگاهتان تشتت می گیرد

نوشتن متنی برای خود

متن های هیپنوتیزم درمانی باید به تناسب هر فرد تنظیم شود تا اثرگذار باشد. یکی از هیجان انگیزترین کارها در این مرحله این است که متنی را انتخاب و آن را بازنویسی کنید، به نحوی که کلمات و پیام آن حسی طبیعی در شما ایجاد کند. در سراسر کتاب های مختلف، متن های نمونه متعدد داریم که کمک می کند بفهمید تلقین های درمانی را چطور باید ادا کرد تا برای رسیدن به اهداف درمانی مؤثر واقع شود.

 استفاده از زبان و نحوه ادا کردنی که خاص شماست احتمال جذب تلقین ها را در ضمیر ناخودآگاه تان بیشتر می کند و باعث می شود جست وجوی راههای تغییر آغاز شود برای نوشتن متن خود به راهنمایی های زیر توجه کنید

  •  جملات را آهسته ادا کنید – خیلی درازگویی نکنید، از جملات کوتاه استفاده کنید. 
  • هدفتان را به ساده ترین زمان ممکن بیان کنید. 
  • از واژه های منفی مثل «نه»، «هرگز»، «نباید» و «نمی شود پرهیز کنید – اهداف را در قالب کلمات مثبت بیان کنید
  • برای رسیدن به اهدافتان موعد تعیین نکنید. باز هم به ساعت درونی خویش اعتماد کنید.
  • درباره اهداف خود واقع بین باشید.

اگر باور کنید که موفق می شوید، موفق خواهید شد.

خودهیپنوتیزمی جاری

بهترین راه رسیدن به اهداف خود چیست؟ روراست بودن با خود و کشف بهترین راه برای به دست آوردن اطلاعات جدید. خواب مصنوعی خیلی شبیه رفتن به مدرسه است. فرقشان این است که با خواب مصنوعی شما یک رفتار جدید یاد می گیرید.

ما همه با هم فرق می کنیم و آنچه در مورد یک نفر جواب می دهد، در مورد دیگری ممکن است ندهد، در قسمت های زیر راهنمایی هایی آورده ایم برای وقتی که می خواهید تصمیم بگیرید چه کاری برایتان مفیدتر است.

متن های بسیاری برای خودهیپنوتیزم کردن در دسترس است، که برخی هاشان ضدونقیض اند. گفته قدیمی با “خودت روراست باش” زیاد به کار می رود. وقتی سعی می کنی از متن ها و تکنیک های گوناگون خودهیپنوتیزمی استفاده کنی، واقعا لازم است با خودت روراست باشی متنی را که به نظر مناسب حالت نیست امتحان نکن، چون به اندازه آن متنی که به آن اعتقاد داری اثرگذار نخواهد بود

کاری کنید که خواب مصنوعی تان مؤثر باشد

اگر می خواهید واقعا موفق شوید، باید

  •  قبل از خودهیپنوتیزم کردن، زیر نظر هیپنوتیزم درمانگر هیپنوتیزم را امتحان کنید.
  •  به طور منظم خودهیپنوتیزم کردن را تمرین کنید.
  • اهداف ساده و واقع بینانه داشته باشید.

همان طور که میدانید لازم است مهارت های خوبی را که کسب می کنیم با تمرین حفظ کنیم چنانچه تمرین هایتان را منظم انجام می دهید به خود جایزه بدهید، اگر تمرینی را انجام ندادید. خود را تنبیه نکنید، فقط ادامه بدهید.

هیپنوتیزم را به کاری روزمره تبدیل کردن

اگر هیپنوتیزم درمانگرتان به شما هیپنوتیزم کردن را آموزش بدهد، به شما خواهد گفت که چند وقت یه چند وقت تمرین کنید و چگونه از تمرین هایتان بهره ببرید. وقتی مبتدی هستید، ابتدا باید ثابت کنید که می توانید خلسه را به خود القا کنید. در این مرحله ابتدایی، خواب های مصنوعی تان باید مختصر باشد. شاید روزی 2 تا 3 بار و هر بار 10تا 15 دقیقه.

قبل از به خواب  رفتن و پس از بیدار شدن از خواب، زمان های فوق العاده ای برای تمرین خودهیپنوتیزم کردن است

هرچه در خواب کردن خود بهتر شوید، سرعتتان بیشتر می شود و می توانید خود را در چند ثانیه هیپنوتیزم کنید. اما صبور باشید، این مرحله حاصل تمرین های بسیاری است زیاده روی در تمرین از خطرهای محتمل است که باید از آن پرهیز کنید. راز موفقیت شما این است – که بدون زیاده روی – تا جایی که می توانید تمرین کنید. اگر زیاد تمرین کنید به ضمیر ناخودآگاه تان فرصت نمی دهید. جلسه خودهیپنوتیزمی قبلی را پردازش کند. باید اطمینان داشته باشید که حتی اگر نتایج پایداری نگیرید، ضمیر ناخوداگاه تان بر اساس جدول زمان بندی خودش روی هدفتان کار می کند.

تمرین کردن با زمان بندی منظم، در مدت طولانی، اثرگذارتر از وقتی است که فاصله زمانی تمرینی با تمرین بعد زیاد شده و سپس در یک روز می خواهید برای جبران زیاده روی کنید.

افزایش کارایی خود

راه اصلی برای عمیق تر کردن خلسه خود این است که متنی برای به خلسه بردن خود بنویسید و برای خود بخوانید و دیگر این که انواع رویکردها را در برخورد با مشکل، یا تحقق هدفتان بررسی کنید. در صفحه کتاب های مفید ، کتاب ها و منابعی را به شما معرفی می کنیم که با مراجعه به آنها با انواع تکنیک ها آشنا می شوید.

تکنیکی که جلو رفتن ساختگی در زمان نام دارد کمک می کند خود را در آینده نزدیک، در حالی که به هدف خود رسیده اید، تصور کنید. استفاده از خلسه هیپنوتیزمی برای دیدن خود در آینده، در حالی که مشکلات برطرف شده، شانس موفقیت شما را چندین برابر می کند. با استفاده از تکنیک جلو رفتن ساختگی در زمان خود را به آینده می برید و تغییر ایجادشده را مشاهده می کنید. و به سادگی احساسات و تغییراتی را که پس از رسیدن به هدف پیدا کرده اید درک می کنید. سپس با این احساسات ناشی از تغییر که در ضمیر ناخودآگاه تان جا گرفته به زمان حال می آیید (این تکنیکی بسیار مهم و مؤثر در هیپنوتیزم درمانی است که میلتون اریکسون بسیار از آن استفاده می کرد).

تمرین دیدن مشکلات خود در گذشته، در حالت خواب مصنوعی، ضمیر ناخودآگاه تان را فعال می کند و باعث می شود برای پیدا کردن راه حل هایی به قصد رساندن شما به هدف تلاش کند. . از موارد ملموسی که ثابت می کند خواب مصنوعی اثرگذار است وقتی است که در می یابید ناگهان مشکلتان حل شده، بدون این که به طور آگاهانه برای آن راه حل پیدا کرده باشید.

در مقاله خودهیپنوتیزم چیست و چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟ به خلاصه کردن هدف و چطور خود را هیپنوتیزم کنیم و چه وقت خودهیپنوتیزم کردن مفید است  و متنی برای هیپنوتیزم درمانی خود بنویسید و تمرین خودهیپنوتیزم کردن پرداختیم.امید داریم مقاله خودهیپنوتیزم چیست و چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم به شما کمک شایانی کرده باشد.