لیست مطالب
برقراری ارتباط موثر در ان ال پی
ارتباط موثر در ان ال پی شباهت بسیار زیادی به روش درمان مراجع محور کارل راجرز دارد. در این روش اصل بر احترام و محبت و پذیرش صد در صد مراجع است و روانشناس در ابتدا روش درمانی خاصی پیشنهاد نمیکند؛ بلکه با پذیرش کامل مراجع و احترام به ارزش والای انسان مراجع را در طی جلسات متناوب به سمت درمان هدایت میکند. دانش ان ال پی این تکنیک را از مدلسازی کارهای میلتون اریکسون گرفته است.
فرایند برقراری ارتباط موثر در ان ال پی شامل موارد زیر است:
تقلید در ارتباط
در فرایند تقلید، زبان بدن فرد مقابل مورد توجه قرار گرفته و دقیقاً به صورت آینهوا؛ ولی نامحسوس تقلید میشود، به طوری که فرد اصلاً متوجه تقلید حرکتها نیست. مثلاً طرز نشستن، تون صدا، ریتم تنفس، پس از مدت کوتاهی حسی از کنترل و همسویی در طرف مقابل ایجاد میشود. درک این حس، زمان شروع مرحله بعد را نشان میدهد.
سازگاری در ارتباط
فرایند سازگاری بسیار شبیه فرایند تقلید است با این تفاوت که تقلید آینهوار نیست، در این فرایند به واکو و هرم دیلتز توجه میشود. یعنی توجه به این نکته که فرد از نظر چهار کانال ارتباطی (تصویری، شنیداری، عاطفی، بویایی) چگونه است و با کانال غالب او سازگاری میشود. مثلاً اگر فرد بیشتر از کلمات تصویری استفاده میکند، پاسخ به او نیز در این کانال ارائه شود. از نظر هرم دیلتز توجه به این نکته مهم است که استراتژی تعامل فرد با دنیای بیرون در چه سطح منطق است. مثلاً شخصی که بیشتر روی باورها و ارزشها تاکید دارد، بهتر است دغدغههای مربوط به باورها و ارزشها را دریافت کند.
پیروی
فرایندهای تقلید و سازگاری، پیروی در سطح ناخودآگاه است؛ ولی در این مرحله با فرد مقابل از نظر منطقی توافق برقرار میشود. به دغدغهها و نظرات شخص احترام گذاشته شده و بی قید و شرط پذیرفته میشود. نکته بسیار مهمی که در ارتباط با پیروی وجود دارد این است که طبق سلسله نیازهای مازلو اکنون نیاز اکثر مردم احترام و محبت است. احترام مانند روغن، حرکت چرخدندههای فولادی را روان میکند و تنش را از بین میرود.
ناسازگاری
زمانی که لازم است ارتباط موثر در جهت اهدافی دیگر هدایت شود، ابتدا ناسازگاری ناخودآگاه شروع میشود. به این ترتیب که حرکتهای بدن در خلاف جهت حرکتهای بدن فرد مقابل انجام میشود. کانالهای حسی ادراک متفاوتی نسبت به کانال فرد مقابل اتخاذ میشود و نکته بسیار مهمتر طبق هرم دیلتز سطح منطق تفکر بالاتری نسبت به سطح منطق فرد مقابل استفاده میشود.
برای نمونه اگر شخص حالت باز نشسته است، در مقابل به حالت دفاعی مینشینند، اگر کانال غالب ارتباطی فرد تصویری است، با کانال شنیداری یا عاطفی ارتباط برقرار میشود و اگر سطح منطق تفکر فرد توانمندی است در سطح باورها و ارزشها تعامل برقرار میشود.
نتیجه این رفتار ناسازگاری همه جانبه در فضای ناخودآگاه است. وقتی فرد با چنین ناسازگاری روبرو میشود، ناخودآگاه شخص سردرگم شده و بلافاصله به دنبال یافتن راهی برای کسب سازگاری لذت بخش دقایق قبل میرود. ایجاد ابهام در سطح ناخودآگاه یکی از شگردهای میلتون اریکسون است. کسانی که دلفینها را آموزش میدهند نیز در زمان نمایش از تکنیک ابهام استفاده میکنند. به این ترتیب که در زمان نمایش چند دستور ناقص و غیر عادی به دلفین میدهند و دلفین گیج و مبهوت به مربی نگاه میکند در این مرحله دستور روشن خاصی صادر میکنند، دلفین بلافاصله با دریافت پیام، دستور را اجرا میکند.
هدایت ارتباط
پس از ایجاد ناسازگاری در سطح ناخودآگاه و مشاهده تلاش ناخودآگاه فرد برای سازگاری مجدد فرایند هدایت شروع میشود. پی بردن به تلاش ناخودآگاه فرد برای سازگاری بسیار ساده است. فرد با سازگاری بدن و به عبارت دیگر به زبان بدن تلاش برای ایجاد سازگاری را بیان میکند. برای نمونه فرد مثال بالا را در نظر بگیرید او نیز ممکن است نشستن خود را به حالت دفاعی تغییر دهد، در صحبت به کانالهای عاطفی و تفکر در سطح باورها و ارزشها نیز توجه کند.این تغییرات نشان دهنده تلاش ناخودآگاه فرد برای سازگاری مجدد است.
ارتباطات و ارتباط موثر در ان ال پی
همان گونه که بیان کردیم، انسان از بدو پدید آمدن، حتی در قالب یک جنین با دیگران ارتباط برقرار می کند. این انسان حتی تا پس از مرگش در حال ارتباط برقرار کردن با دیگران است. برای نمونه، می توانیم از انسان هایی همچون: سعدی، حافظ، ویکتور هوگو، شکسپیر و در قالب شاعر و نویسنده و همچنین مبتکرانی که با آثار خود با دیگران ارتباط برقرار می کنند، نام ببریم.
ناگفته نماند که این ارتباط می تواند با ضمیر خودآگاه و یا ناخودآگاه مخاطب باشد. امروزه دیگر حافظ و سعدی و بسیاری دیگر از بزرگان علم و ادب در میان ما نیستند، اما انعکاس آثار ایشان هم در زمانی که به صورت کتاب و یا نقل قول از فردی دیگر و هم اثر آنها روی دیگران و محیط، همگی با ما ارتباط برقرار می کند که ممکن است مثبت یا منفی باشد.
برای نمونه، هر زمان که شما یک لامپ را روشن می کنید ارتباط با ادیسون، مخترع لامپ برقرار می شود و حتی در شرایطی ممکن است فردی هیچ اطلاعاتی راجع به ادیسون نداشته باشد و می گوید پدر اون کسی را که لامپ را ساخت، بیامرزد. حتی یک انسان معمولی اثری که از خود باقی می گذارد، در وسعتی کوچکتر با دیگران ارتباط برقرار می کند و در مقاله های گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید ارتباط های خود ارتباط مؤثر بسازیم؛ این ارتباط مؤثر به یقین برای رسیدن به هدف است که داشتن ارتباط مؤثر با افراد کلیدی، رسیدن به این هدف را آسان تر و سریع تر می کند. حال به بررسی این موضوع می پردازیم که اصولا یک ارتباط موثر در ان ال پی چگونه باید باشد.
به طور اصولی، هر ارتباط موثر در ان ال پی ، ارتباطی است که اثر مثبت و دلپذیر همراه با نوعی اطمینان خاطر را در مخاطب ایجاد می کند و این امر در مقابل هر مخاطبی باید صدق کند. حال این مخاطب می تواند هم ایده و هم نظر با ما باشد یا نباشد؛ اما باید بتوانیم اثر مطلوب را بر وی بگذاریم. در این خصوص دانش NLP تکنیک های بسیار قوی را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.
هر ارتباط مؤثر در ان ال پی باید فقط برای هدف های سبز (مثبت و خیرخواهانه که در آینده درباره ی آن صحبت خواهیم کرد) به کار گرفته شود و رعایت اصول اخلاقی در بکارگیری تکنیک های ارتباط مؤثر در ان ال پی الزامی است و این ارتباط مؤثر نباید منافع دیگران را به خطر بیندازد.
به اطراف خود بنگرید. آیا می توانید ارتباط مؤثری را بین دو نفر ببینید؟ ما در اطراف خود نمونه های گوناگون و زنده ای در زمینه ی ارتباط مؤثر می بینیم. برای نمونه، مادری که می خواهد به کودک خود غذا بدهد،این مادر برای تحریک فرزندش برای غذا خوردن، به طور معمول سعی می کند خود را در قالب ان کودک جا کند. به صورتی که از کارهای او تقلید می کند و یا سعی می کند که وانمود کند که در حال خوردن غذای کودک است و غذا بسیار خوشمزه است و از این طریق اثری را روی کودک خود می گذارد که او غذا بخورد. او در واقع برای رسیدن به هدف خود که غذا دادن به کودک است، با او ارتباط مؤثر برقرار کرد.
ارتباط خوب چیست؟ ارتباط مؤثر در ان ال پی چیست؟
“ارتباط خوب” با «ارتباط مؤثر» متفاوت است. ما ممکن است یک ارتباط خوب با خیلی از انسان ها و همچنین، در آن احترام متقابل و حفظ حداقل ارزش های طرف مقابل را هم داشته باشیم، اما همین که بخواهیم از طرف مقابل چیزی طلب کنیم، ممکن است با عکس العمل غیرمنتظره ای از جانب وی روبه رو شویم و به هیچ وجه وی به تقاضای ما پاسخ مثبت ندهد، حتی ممکن است رابطه نیز مخدوش شود. این در حالی است که در ارتباط موثر در ان ال پی ، ما بر اساس یک استراتژی ارتباط برقرار می کنیم، یعنی ارتباط ما با طرف مقابل در پی رسیدن به یک هدف است .
البته اینجا تأکید روی اهداف سبز است، مانند مادری که از فرزندش می خواهد کمتر تلویزیون نگاه کند و بیشتر درس بخواند یک چنین تقاضایی از یک کودک یا نوجوان حتی با یک ارتباط محترمانه قوی ممکن است هیچ وقت جواب ندهد. اما همین تقاضا را اگر با روش های ارتباط مؤثر در ان ال پی انجام دهیم، خیلی سریع به نتیجه دلخواه می رسیم از آن جایی که شیوه ی ارتباط موثر در ان ل پی تاثیر مستقیم بر ضميرناخودآگاه مخاطب می گذارد، ما به راحتی می توانیم روی هرفردی یک اثر دلپذیر از خود باقی بگذاریم.
به طور عمومی، انسان به دو صورت با دیگران ارتباط برقرار می کند.به طور کلی، این دو گونه ارتباط را ارتباط گفتاری و غیر گفتاری گذارده اند.
برای آشنایی با تجربیات دانش پذیران دوره های nlp در کانون ان ال پی اصفهان
انسان مانند دیگر موجودات پستاندار رمزهای خاصی دارد که با آنها پیام ها را به دیگران انتقال می دهد؛ این پیام ها بیشتر اوقات منظور ما را در بر می گیرد.
یادآوری می کنم که در دنیای امروزی ما بسیار نیاز داریم تا پیوسته ارتباط مؤثر برقرار کنیم. ارتباط مؤثر می تواند با فرزند، پدر و مادر،همسر، همکاران، مشتریان و… باشد. بارها و بارها دانشجویان من اعتراف کرده اند که با یادگیری این تکنیکها، موفقیت های بسیاری را در خصوص برقراری ارتباط مؤثر با افراد دیگر خانواده و یا با همکاران و مشتریان شان داشته اند. در میان دانشجویان من آموزگارانی نیز بودند که با این تکنیکها توانسته اند با شاگردان خود ارتباط بسیار مؤثر ی برقرار کنند و در مجموع یک کلاس موفق داشته باشند.
همچنین، یادآوری می کنم که موفقیت در هر چیزی به این صورت نیست که مثلا شب بخوابید و صبح با در دست داشتن یک چوب جادو آن را کسب کنید. موفقیت در واقع فرمول هایی دارد که در مقالات nlp و با آموزشnlp به شما می آموزیم و باید مجموعه ی آنها را به کار گیرید تا موفقیتی را که دنبال آن هستید، به دست آورید.
منبع : کتاب nlp عملی دکتر کوروش معدلی
برای دانلود pdfچیستnlp و دانلود کتاب صوتی nlp